علم مواد غذایی در تغذیه ورزشی

این نوشته برای افراد عادی، ورزشکاران و مربیان است. بنابراین در نظر ندارد تا به بررسی روش های پیچیده موضع بپردازد. لیکن شناخت اولیه از این علم به منظور درک کلی تغذیه درمانی، می تواند در عملکرد و فعالیت بدنی مثبت فرد مؤثر باشد.

  • هضم

غذایی که می خوریم مستقیماً در انجام دادن وظایف یا اعمال بدن شرکت نمی کند. غذا باید ابتدا فرآوری شود و به مواد شیمیای تبدیل شود تا سلول های بدن بتوانند از آن استفاده کنند. فرآیند واقعی که به وسیله آن ذرات را به موادی که برای بدن لازم است تبدیل می شوند کار پیچیده است. عمل بلعیدن غذا به این معنی نیست که غذا وارد بدن شده است بلکه تا زمانی که مواد هضم شده در جریان خون و مجاری لنفاوی پیدا شوند و از آنجا بتوانند به تمام سلول های بدن انتقال یابند این عمل اتفاق نمی فتد.

فرآیند هضم در دهان شروع می شود جایی که غذا جویده می شود و به ذرات کوچکتر تبدیل می شود و با آنزیم هایی که فرآیند شیمیایی را مؤثر تر می سازند مخلوط می شود سپس غذا بلعیده می شود و از طریق دهان وارد مری می شود و با یک رشته حرکات دودی به طرف معده ارگان اصلی انتقال می یابد. در معده غذا با شیره معده که شامل آنزیم هایی است که قادرند غذا را به مواد مغذی اصلی و پایه کربوهیدرات ها و پروتئین ها تجزیه کند مخلوط می شود، البته چربی ها نیز در معده مختصری تجزیه و هضم می شوند. غذا در معده مخلوط می شود تا اینکه تبدیل به مایع اسیدی به نام کیموس شود. یک رشته اعمال دودی مشابه قبل کیموس را به پیلور معده و از آن جا به طرف روده کوچک می راند. باید توجه داشت که بجز داروهای سریع الاثر مانند آسپرین جذب بسیار کمی در معده صورت می گیرد.

. . .

برای مطالعه این مقاله باید عضو مربیان هوشمند باشید.

عضویت مربیان هوشمند

دسترسی به تمام مقالات ویژه

آپدیت هفتگی

عضویت 1 ساله

249,000 تومان

عضویت باشگاهداران هوشمند

دسترسی به تمام مقالات ویژه

آپدیت هفتگی

عضویت 1 ساله

249,000 تومان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .