مکمل های بدنسازی مکمل­ های رژیمی هستند که به طور معمول به وسیله بدنسازان و ورزشکاران استفاده می­شوند. مکمل های بدنسازی استفاده می­شوند تا جایگزین وعده­ های غذایی، منجر به افزایش وزن، تشدید فرآیند کاهش وزن یا بهبود اجراهای ورزشی شوند. در این میان به صورت گسترده­ ای از ویتامین­ ها، پروتئین­ ها، اسید آمینه­ های زنجیره­ای، گلوتامین، اسیدهای چرب ضروری، محصولات جایگزین وعده­ های غذایی، کراتین، محصولات کاهش دهنده وزن و افزاینده­ های تستوسترون استفاده می­شود. مکمل­ ها یا به صورت فراورده­ های مجزا یا در فـرم (ترکیبی از چند محصول) در بازار فروخته می­شوند تا فواید مشترک­ شان را به شما هدیه کند. ضمن اینکه بسیاری از مکمل های بدنسازی به وسیله عامه مـردم نیز مورد استفاده قرار می­گیرند، توجـه داشته باشید که میزان استفاده و تعـدد آن مسلماً تفاوت­ هایی در افراد بدنساز دارد.

  • تاریخچه­ ای مختصر از مکمل های بدنسازی

به قهرمانان در یونان قدیم توصیه می­شد تا میزان قابل توجهی گوشت مصرف کنند. آن­ ها معمولاً به مصرف میزان قابل توجهی ترکیبات گیاهی و نیرو بخش دست می­ زدند تا به این شکل منجر به افزایش قدرت، نیرو، انرژی، دلاوری و استقامت­ شان شوند. در دهه ۱۹۱۰ اوژن ساندو که به نوعی اولین بدنساز مدرن در غرب در نظر گرفته می­شود کنترل­هایی را به روی رژیم غذایی به دیگران پیشنهاد کرد تا بدین شکل بتوانند موجبات افزایش رشد عضلانی را در خود مهیا کنند. توصیه­ هایی هم در آن سال­ ها در مورد مصرف عصاره گوشت به عنوان روشی به جهت افزایش ریکاوری عضله داشتیم. در دهه ۱۹۵۰ که رقابت­ های بدنسازی و بدنسازی در میان مردم محبوب شد، افرادی نیز در صدد برآمدند که شروع به تبلیغ در رابطه با پودرهایی کنند که به ویژه منجر به تقویت بدنسازان و قهرمانان می ­شد. از این دسته پودرها می­توان به پودرهای پروتئینی مانند پودر تخم مرغ اشاره کرد. تا اینکه در دهه ­های ۷۰ و ۸۰ انفجاری را در رشد صنعت مکمل داشتیم که به وسیله جریان مسابقات و تبلیغ تکنیک­ های نوین بازاریابی تغذیه می­ شد.

در اکتبر ۱۹۹۴ بندی قانونی در رابطه با سلامت مکمل­ های رژیمی به امضاء رسید و طبق آن تولید کننده به تنهایی مسئولیت سلامتی و توزیع مکمل­ را بر عهده می­گرفت. به همین جهت مکمل­ ها و اجزاء آن به لحاظ سلامتی، تأثیر و ایمنی در چند مرحله باید مورد تأیید واقع شوند.

. . .

برای مطالعه این مقاله باید عضو مربیان هوشمند باشید.

عضویت مربیان هوشمند

دسترسی به تمام مقالات ویژه

آپدیت هفتگی

عضویت 1 ساله

249,000 تومان

عضویت باشگاهداران هوشمند

دسترسی به تمام مقالات ویژه

آپدیت هفتگی

عضویت 1 ساله

249,000 تومان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .